Jak zacząć pracować nad moją odpornością? Sześć pierwszych kroków

Takie pytanie często słyszę podczas szkoleń, także podczas omawiania wyników badania MTQ48. I chociaż odporność psychiczna i jej rozwój jest kwestią mocno indywidualną – można stwierdzić, że są działania, które w uniwersalny sposób są pomocne na początku pracy nad rozwojem odporności.

 

1.     Zatrzymaj się.

 

Od tego właściwe trzeba zacząć.  Aby „złapać” szczery kontakt ze sobą, by dać sobie prawo do odczuwania, by poczuć sprawczość – trzeba dać sobie chwilę zatrzymania. Jeśli chcesz pracować nad rozwojem swojej odporności – od tego właśnie zacznij. Daj sobie czas – nawet kilka razy w ciągu dnia – na zatrzymanie się. Zastanów się – co się z Tobą teraz dzieje, co przeżywasz, nad czym pracujesz. Czasem wystarczy kilkanaście sekund, by zacząć lepiej rozumieć swoje zachowania. I sam zauważyłem, jak trudno mi było – i nad jest – zatrzymać się i skupić na sobie. Bez muzyki, książki, zerkania na telefon. Potrzebujesz tego także po to, by wykonać kolejne kroki.

 

2.     Bądź ze sobą szczery.

 

Osoby, które uważam za odporne psychiczne są w szczerym kontakcie ze sobą. Nie buduj idealnego wizerunku samego siebie. Przyznawaj się do błędów, czuj na siebie złość. Ciesz się ze swoich sukcesów i ordynarnie się chwal. I jeśli uważasz, że rozmawianie ze sobą jest objawem choroby – jesteś w błędzie. Zbudowanie zdrowego, szczerego kontaktu ze sobą jest objawem siły.

 

3.     Daj sobie dostęp do różnych emocji.

 

Daj sobie prawo do doświadczania i przeżywania smutku, radości, frustracji, euforii i złości. Nie ukrywaj smutku, gdy go odczuwasz.  Przeżywaj je, badaj swoje reakcje, patrz – jak zmienia się Twoje zachowanie w różnych stanach, które przeżywasz.

 

4.     Podejmuj działania

 

Znajduj rozwiązania – i zanim zaczniesz wymyślać powody, dla których nie warto czegoś zrobić – zrób pierwszy krok. Nie marnuj energii na zbyt długie planowanie. Zwróć uwagę czy sposób w jaki układasz swoje plany jest sposobem na zwiększenie efektywności, czy na oddalenie i opóźnienie działania.        Pomyśl – co jest pierwszym krokiem, który powinieneś zrobić – i zrób go. Od razu.

 

5.     Bierz odpowiedzialność.

 

Jeśli zrobiłeś coś dobrego – przyznaj się (przede wszystkim przed sobą) do tego. Daj sobie prawo do czucia dumy. Jeśli coś zawaliłeś, zachowałeś się niewłaściwie – daj sobie prawo do wstydu. Nie szukaj wymówek, nie szukaj winnych ani zasłużonych. Szukaj swojego wpływu.

 

6.     Dbaj o relacje.

 

Czy Ci się podoba, czy nie – potrzebujesz innych ludzi.    Nawet, jeśli trudno Ci się do tego przyznać albo nie jesteś tego świadomy. Dbaj więc o innych. Okazuje wsparcie, rozmawiaj, rozbawiaj. Dbaj o siebie w tych relacjach. Mów o sobie, dbaj o swoje granice i potrzeby.

 

 

 

Rozwój siły i odporności psychicznej to proces. Daj więc sobie też czas na rzeczywiste odczuwanie zachodzących w Tobie zmian.

 


 

A na koniec – wróć do pierwszego kroku. Zatrzymuj się, obserwuj się, poznaj się lepiej, polub siebie.

 



Powodzenia!